Situació: Plaça Ricard Vinyes
Obra: 2007-2010
Arquitectes: Benedetta Tagliabue
Construction: Dragados
Client: City Hall Lleida
Area: 9200 m2
Competition First Prize, November 2007
Collaborators: Alessia Bettazzi, Alice Failla.
3D: Giuseppe Maria Fanara.
Preliminary Project 2007
Chief Architect: Josep Ustrell
Collaborators: Alessia Bettazzi, Ivan Grippaldi, Jose Manuel López Ujaque
Urban furniture: Mireia Soriano Alfara
3D: Armando Arteaga, Aylin Alfaro Montoya
Model: Gabriele Rotelli, Vanessa Tanguy, Barbara Asnaghi Gordillo
Executive Project 2008-2010
Chief Architect: Josep Ustrell, Daniel Rossello
Collaborators: Ivan Grippaldi, Jose Manuel López Ujaque, Susana Osés Lana, Verena Vogler, Silvia Cama, Georgina Monica Lalli, Nataly Raab.
Model: Gabriele Rotelli, Ginette Gotti Carvajal
Works 2009-2010
Chief Architect: Josep Ustrell, Daniel Rosselló
Collaborators: Susana Oses Lana, Francesca Origa, Francesc Mercadal, Ana Isabel Ferreira, Jack O’Kelly, Belén Callejas, Cinzia Oggianu
Memòria:
Les grans zones verdes que envolten la Seu Vella dominant tota la ciutat són un dels espais públics més bonics de Lleida als quals mirar com a referent. Potser el projecte per a la nova plaça de Ricard Viñes ha buscat tenir alguna cosa d’aquesta bellesa. Un espai públic de placetes i zones verdes per a la ciutat, en aquest punt de gran pas de vehicles i vianants.
La forma de Laberint és una forma molt antiga. El significat cultural i la interpretació del laberint com a símbol són molt rics. Labir és una paraula relacionada amb la roca, la pedra. Inthos és una paraula grega que indica un lloc de fundació trobat.
Obra: 2007-2010
Arquitectes: Benedetta Tagliabue
Construction: Dragados
Client: City Hall Lleida
Area: 9200 m2
Competition First Prize, November 2007
Collaborators: Alessia Bettazzi, Alice Failla.
3D: Giuseppe Maria Fanara.
Preliminary Project 2007
Chief Architect: Josep Ustrell
Collaborators: Alessia Bettazzi, Ivan Grippaldi, Jose Manuel López Ujaque
Urban furniture: Mireia Soriano Alfara
3D: Armando Arteaga, Aylin Alfaro Montoya
Model: Gabriele Rotelli, Vanessa Tanguy, Barbara Asnaghi Gordillo
Executive Project 2008-2010
Chief Architect: Josep Ustrell, Daniel Rossello
Collaborators: Ivan Grippaldi, Jose Manuel López Ujaque, Susana Osés Lana, Verena Vogler, Silvia Cama, Georgina Monica Lalli, Nataly Raab.
Model: Gabriele Rotelli, Ginette Gotti Carvajal
Works 2009-2010
Chief Architect: Josep Ustrell, Daniel Rosselló
Collaborators: Susana Oses Lana, Francesca Origa, Francesc Mercadal, Ana Isabel Ferreira, Jack O’Kelly, Belén Callejas, Cinzia Oggianu
Memòria:
Les grans zones verdes que envolten la Seu Vella dominant tota la ciutat són un dels espais públics més bonics de Lleida als quals mirar com a referent. Potser el projecte per a la nova plaça de Ricard Viñes ha buscat tenir alguna cosa d’aquesta bellesa. Un espai públic de placetes i zones verdes per a la ciutat, en aquest punt de gran pas de vehicles i vianants.
La forma de Laberint és una forma molt antiga. El significat cultural i la interpretació del laberint com a símbol són molt rics. Labir és una paraula relacionada amb la roca, la pedra. Inthos és una paraula grega que indica un lloc de fundació trobat.
Hi havia un temps en que els balls s’organitzaven mitjançant dibuixos en planta. El que hem proposat es un espai obert ocupat per una pista de ball amb un dibuix laberíntic que serveix per a guiar les passes i els moviments als dansaires... que ballaran la dansa de la primavera... al voltant d’un element central. L’element central genera i guia els moviments de la dansa, que omple de vida l’espai del voltant...
Ciutadans i vehicles ballaran una nova dansa a la Plaça Ricard Viñes. Els vianants conqueriran l’espai públic, tot compartint-lo amb els cotxes que accedeixen a la ciutat. Tots seguiran les línies marcades al dibuix del ball, ben organitzats, sense trepitjar-se mai...
La plaça esta organitzada per unes àrees verdes: arbres i zones de gespa plantats també en forma de laberint que seran visibles des del carrer. Aquestes plantacions ajuden a distribuir, diferenciar i protegir les activitats d’ oci del barri: les terrasses per als cafès, una àrea de joc per a nens que quedarà protegida i separada del trànsit per la vegetació, una zona de bancs per descansar i prendre el sol...
Els dos carrers que conflueixen a la plaça, Fleming i Bisbe Ruano, s’han reurbanitzat a amb una nova pavimentació que vol evocar les terres i els camps de Lleida a base d’una combinació entre pedra granítica, llambordes de formigó de colors i asfalt i noves plantacions d’arbres. Amb aquesta operació hem volgut dignificar les entrades als edificis residencials existents, donant més espai als ciutadans i reservant l’accés rodat per a càrrega i descàrrega i serveis d’emergència.
Una serie de Totems escultòrics per marcar la importància d’aquest lloc, com en un gest fundacional, es situen a l’espai públic. Tres es situen sobre la Plaça Ricard Vinyes. Un al centre i dos als extrems. Un quart està situat a la rotonda i es la fita visible que permet identificar aquest lloc de la ciutat des de la distància.
Tots ells estan conectats entre si per unes catenàries des de les que penjen dos tipus de llums. Un tipus de llum més lineal que vol marcar unes diagonals de recorreguts per sobre dels caps de la gent i un altre tipus que és més focalitzada a il.luminar zones concretes per tal de reduïr el número de faroles a l’espai públic. Aquestes catenàries permeten il.luminar amb un cert sentit de festa com quan s’engalanen les plaçes per les festes majors, lliberant l’espai per tot tipus d’activitats. Les faroles que hem col.locat als carrers i en alguns llocs molt puntuals de la plaça estan especialment dissenyades per Lleida. La “LL” de Lleida apareix com en un joc en els braços metàl.lics dels que penjen les llums. Altres ciutats Europees són famoses per les seves espectaculars rotondes com la de l’ Étoile de Paris o la del Tiergarten a Berlin amb la seva memorable columna coronada per un Àngel. Les rotondes, normalment no accessibles i per això dedicades a parc, organitzen el moviment de trànsit i regalen una visió inesperada als conductors.
A la rotonda del Carrer Roure és un suau montícul sobre el que hem dibuixat el laberint a base de bandes de vegetació.
Hem associat la idea del Laberint Verd a la idea d’ Entrada.
Una entrada a la ciutat de Lleida, una nova Porta Verda.
Ciutadans i vehicles ballaran una nova dansa a la Plaça Ricard Viñes. Els vianants conqueriran l’espai públic, tot compartint-lo amb els cotxes que accedeixen a la ciutat. Tots seguiran les línies marcades al dibuix del ball, ben organitzats, sense trepitjar-se mai...
La plaça esta organitzada per unes àrees verdes: arbres i zones de gespa plantats també en forma de laberint que seran visibles des del carrer. Aquestes plantacions ajuden a distribuir, diferenciar i protegir les activitats d’ oci del barri: les terrasses per als cafès, una àrea de joc per a nens que quedarà protegida i separada del trànsit per la vegetació, una zona de bancs per descansar i prendre el sol...
Els dos carrers que conflueixen a la plaça, Fleming i Bisbe Ruano, s’han reurbanitzat a amb una nova pavimentació que vol evocar les terres i els camps de Lleida a base d’una combinació entre pedra granítica, llambordes de formigó de colors i asfalt i noves plantacions d’arbres. Amb aquesta operació hem volgut dignificar les entrades als edificis residencials existents, donant més espai als ciutadans i reservant l’accés rodat per a càrrega i descàrrega i serveis d’emergència.
Una serie de Totems escultòrics per marcar la importància d’aquest lloc, com en un gest fundacional, es situen a l’espai públic. Tres es situen sobre la Plaça Ricard Vinyes. Un al centre i dos als extrems. Un quart està situat a la rotonda i es la fita visible que permet identificar aquest lloc de la ciutat des de la distància.
Tots ells estan conectats entre si per unes catenàries des de les que penjen dos tipus de llums. Un tipus de llum més lineal que vol marcar unes diagonals de recorreguts per sobre dels caps de la gent i un altre tipus que és més focalitzada a il.luminar zones concretes per tal de reduïr el número de faroles a l’espai públic. Aquestes catenàries permeten il.luminar amb un cert sentit de festa com quan s’engalanen les plaçes per les festes majors, lliberant l’espai per tot tipus d’activitats. Les faroles que hem col.locat als carrers i en alguns llocs molt puntuals de la plaça estan especialment dissenyades per Lleida. La “LL” de Lleida apareix com en un joc en els braços metàl.lics dels que penjen les llums. Altres ciutats Europees són famoses per les seves espectaculars rotondes com la de l’ Étoile de Paris o la del Tiergarten a Berlin amb la seva memorable columna coronada per un Àngel. Les rotondes, normalment no accessibles i per això dedicades a parc, organitzen el moviment de trànsit i regalen una visió inesperada als conductors.
A la rotonda del Carrer Roure és un suau montícul sobre el que hem dibuixat el laberint a base de bandes de vegetació.
Hem associat la idea del Laberint Verd a la idea d’ Entrada.
Una entrada a la ciutat de Lleida, una nova Porta Verda.
Plànols:
No hay comentarios:
Publicar un comentario